Met trots presenteert Team Student+ de succesverhalen. Het geeft een uitgebreid overzicht van alle mooie dingen die wij hebben geraliseerd met elkaar en waar we trots op zijn. Veel lees- en kijkplezier!
Het team Inclusie & Diversiteit (ID+) is opgezet als onderdeel van Student+ om een verdieping te vormen op dit bredere initiatief voor studentenwelzijn. Dit project heeft gelopen van 2021 tot eind 2023. ID+ initieerde en ondersteunde diverse initiatieven, die de toegankelijkheid en veiligheid van Fontys ICT verhogen op onze locaties in Tilburg en Eindhoven. Of dat nou om studenten, medewerkers of partners gaat; een veilige en open omgeving met ruimte voor iedereen is essentieel om te zijn wie je bent en te worden wie je wil zijn.
ID+ onderhield nauwe contacten met het Programmateam Inclusieve Samenleving (M&M) en leverde op aanvraag expertise aan andere Fontys instituten en diensten.
Wil je voorbeelden lezen van dingen die dit geweldige team hebben gedaan? Klik dan op een van onderstaande links.
In de weken van 4 en 11 december is de autisme ambassadeur van Fontys (Roy Houtkamp) weer actief geweest om awareness te vergroten.
Op 7 december was hij bij de gemeente Eindhoven om te assisteren met de intervisie. Deze groep had al ervaring met autisme en er werd vooral beroep gedaan op de expertise en ervaring om input te geven bij specifieke casussen.
Op 11 december was hij aanwezig op locatie Venlo, waar hij de studiebegeleiders van de opleiding T&L een workshop gaf over de basis van autisme. Tevens werd daar Student+ als een mogelijkheid voor de campus op Venlo besproken.
Op 14 december was de ambassadeur weer bij de gemeente Eindhoven. Dit keer bij de groep medewerkers die echt de basis over autisme wilde weten. Hier werd dan ook de AAP workshop (Autisme Awareness Project) gegeven, die ook in Venlo gedaan werd.
Alle drie de bijeenkomsten waren een succes. Ze werden goed ontvangen en er was nuttige kennis uitgewisseld.
Maandag 30 oktober 2023 vierde Student+ haar tien jarig bestaan, en dit is goed gevierd! De feestelijke dag begon met het trakteren van onze studenten en medewerkers op een heerlijke smoothie op iedere locatie (R10, P8, TQ en Mindlabs). In de middag verzamelde zich een groep van 80 (oud) vrijwilligers, (oud) collega’s, (oud) stagiaires en andere betrokkenen die hebben bijgedragen aan Student+. Na een feestelijke opening werden we door Ariana van Heijnigen meegenomen in een indrukwekkende masterclass betreft de kunst van vragen stellen. Tot slot hebben wij met z’n allen geproost op deze prachtige mijlpaal en zijn wij verwend met allerlei leuke verrassingen, cadeaus, berichtjes en heel veel mooie woorden! Wij zijn iedereen ontzettend dankbaar voor alle hulp, hierdoor zijn we gegroeid en staan we vandaag de dag zo sterk. Wij hebben de afgelopen tien jaar duizenden studenten op weg mogen helpen en passende ondersteuning kunnen bieden, dit hopen wij de komende tien jaar weer waar te mogen maken!
Wil je nog nagenieten? Klik dan hier om de aftermovie te bekijken.
In de loop van het najaarsemester van 2023 heeft Student+ de deuren van de Studyhub+ mogen openen. Deze ruimte is te vinden in gebouw R10 in Eindhoven in ruimte 4.36. Dit is een extra ruimte, als toevoeging op het al bestaande kantoor in ruimte 4.45. In de Studyhub+ vinden bijvoorbeeld trainingen van Student+ plaats en de inloopspreekuren voor hulp in taal en plannen. Ook wordt deze ruimte gebruikt om 1 op 1 in gesprek te gaan met studenten. Tijdens het ontwerp van deze ruimte was het doel om een huiskamersfeer te creëren, zoals je in de foto's kan zien is dit goed gelukt! Wanneer je als student bij ons het kantoor binnen loopt met een vraag of om een gesprek aan te gaan kunnen we samen plaatsnemen in de Studyhub+, om jou zo in een fijne sfeer verder te kunnen helpen!
Op deze pagina staan de ervaringen van studenten bij Student+.
Een afstudeer student Media over zijn begeleiding bij Student+
Maximale ontplooiing voor iedere student, dat is de ambitie van Fontys. Om dat streven kracht bij te zetten heeft Fontys gisteren de 'Intentieverklaring VN-verdrag instellingen hoger onderwijs' ondertekend. Ondertekenaar Joep Houterman van het College van Bestuur van Fontys: ‘Met het tekenen van de intentieverklaring geven we een impuls aan Fontys als inclusieve onderwijsinstelling.’
Volgens Handicap & Studie blijkt uit onderzoek dat dertig procent van de studenten een functiebeperking heeft. Tien procent ervaart belemmeringen bij het studeren. Naast de bestaande wetten gaat het VN-verdrag nog meer uit van inclusie, ofwel het weghalen van belemmeringen waardoor onderwijs voor iedereen toegankelijk wordt. Dat geldt dus niet alleen voor studenten met een handicap, maar ook voor mantelzorgers of topsporters.
Kennisdeling
In aanwezigheid van studenten, docenten, werkgevers en vertegenwoordigers van Handicap & Studie, gemeente en het Ministerie van Volksgezondheid, tekenden Fontys en Tilburg University gisteren de intentieverklaring van het VN-verdrag. Fontys en Tilburg University zijn de negende en tiende onderwijsinstelling die deze intentieverklaring ondertekenen. Naast de belofte zich in te zetten voor inclusief onderwijs, zetten de ondertekenaars zich ook in voor kennisdeling op gebieden zoals informatievoorziening, deskundigheidsbevordering, bewustwording, eigenaarschap, in- en uitstroom en digitale en fysieke toegankelijkheid.
Handicap als pre
Fontys Hogeschool ICT is initiatiefnemer van de ondertekening van het verdrag bij Fontys in Eindhoven. Directeur Ad Vissers: ‘Wat de één een handicap noemt, kan voor een ander juist een pre zijn. Niet iedereen past in dezelfde mal. Wij vinden het belangrijk om de talenten van onze studenten te bekrachtigen in plaats van te ontkennen en door te schakelen naar de toekomst.’ Fontys Hogeschool ICT werkt bijvoorbeeld samen met Carapax, een commercieel IT-bedrijf met een sociale grondslag dat louter IT-professionals met autisme in dienst heeft. Directeur Addy Borst vertelt: ‘Deze mensen hebben een hoog cognitief niveau, maar komen niet aan de bak op de arbeidsmarkt. Dat is zonde. Wij maken gebruik van jobcoaches en bieden iedere medewerker een maatgerichte aanpak waardoor hij of zij optimaal presteert.’
Optimaal ontwikkelen
Hoe gaat Fontys dit aanpakken? Houterman: ‘Met het tekenen van de intentieverklaring geven we een impuls aan Fontys als inclusieve onderwijsinstelling. Naast generieke maatregelen, moeten we maatwerk bieden. We hebben onlangs onze uitgangspunten voor studentcoaching en studentwelzijn geformuleerd. Daarin hebben we vastgesteld dat iedere student zichzelf optimaal moet kunnen ontwikkelen. Die ambitie wordt door de instituten vertaald in een beleid op studentcoaching. Daarnaast experimenteren we in het hbo met flexibel onderwijs, dat houdt in dat iedere student maatwerk krijgt.’ Hij grapt: ‘Als dit gaat zoals we hopen, hebben we over vijf jaar helemaal geen VN-verdrag meer nodig.’
Goed plannen, dat is het grootste probleem van ict-studenten Marie-Rose en Michel. Veel adolescenten hebben daar last van, maar met aandoeningen als autisme of ADHD loop je er sneller op vast in je opleiding. Voor die groep, maar ook andere studenten die hulp kunnen gebruiken, biedt Fontys ICT de studiecoach aan. En dat lijkt goed te werken.
De studiecoach is een vrijwilliger van buiten, met vaak een achtergrond in het onderwijs of hulpverlening. Hij of zij maakt een paar uur per week vrij om studenten bij Fontys ICT te helpen met plannen en organiseren. Het gaat om studenten als Marie-Rose en Michel, die alle twee een aandoening in het autistisch spectrum hebben. Beiden kregen al een keer een burn-out en moesten een eerdere opleiding staken.
"Zonder mijn studiecoach Josefien was deze studie voor mij veel moeilijker”, vertelt Michel. “Ik had de neiging om problemen niet te bespreken, waardoor ze steeds groter werden. Als ik dan ergens niet uitkwam, dan bleef ik daar een uur naar kijken. Nu vertel ik sneller aan docenten en studenten dat ik autistisch ben. Dan hoor ik op deze opleiding vaak: ‘ik ook’, haha.”
“Mijn informatieverwerking gaat anders, langzamer. Ik kan niet luisteren en opschrijven tegelijkertijd. Na een les download ik daarom altijd de powerpoint om later terug te kunnen kijken. Voor mij was het middelbaar onderwijs makkelijker. Elk hoofdstuk was precies lang genoeg. Maar hier moet ik zelf deadlines en prioriteiten stellen. Als dit niet lukt stijgt de frustratie en daalt de motivatie. Josefien helpt me om beter te prioriteren en te plannen.”
Een herkenbaar verhaal voor Marie-Rose. “Mijn probleem is ook dat ik me helemaal kan vastbijten in bijvoorbeeld een bepaalde tooling, daar dan twee dagen aan werk, terwijl er acht uur voor staat. Ik vergeet hulp te vragen.”
Haar studiecoach heeft verschillende manieren van plannen met haar uitgeprobeerd. “Het blijkt dat ik het beste kan werken met een grove weekindeling. Sindsdien praten we ook steeds vaker persoonlijker over hoe het gaat op school.
Naast het plannen is namelijk ook het groepswerk op de opleiding voor Marie-Rose vaak zwaar. “Ik vind het op zich niet erg om dat af en toe te doen, maar niet altíjd. Ik zou het beter vinden als we daar meer keuzevrijheid in hadden. Voor mij is het heel zwaar omdat ik heel prikkelgevoelig ben.
We werken steeds in grote ruimtes met veel mensen bij elkaar. In semester 4 ging het daardoor weer heel slecht met me. Mijn coach haalt dan het gewicht van mijn schouders. Het helpt als iemand luistert en meedenkt over een oplossing. Ik vind dat ik mede door de coach gegroeid ben de afgelopen tijd.”
De studiecoach bestaat naast hulpverleners als de decaan of studentenpsycholoog. “Maar het is laagdrempeliger”, legt Floortje van Hees uit. Zij is coördinator bij Team Studentplus, dat ict-studenten die extra hulp nodig hebben, ondersteunt. “Naar een decaan ga je voor intensievere hulp, bijvoorbeeld voor de hulp bij financiële problemen. De studiecoach is er vooral voor hulp bij het plannen en organiseren van de studie.”
Het Team Studentplus stuurt de student door naar de studiecoach. “Aan het begin van het studiejaar gaan we ook altijd bij de klassen langs om te vertellen wat wij doen”, zegt Van Hees.
Bron: Merkx, P. (16-04-2019). De studiecoach haalt het gewicht van mijn schouders. Geraadpleegd van: https://bron.fontys.nl/de-studiecoach-haalt-het-gewicht-van-mijn-schouders/
Op 4 februari 2019 is Roy gestart met de opleiding tot autisme ambassadeur vanuit de Autisme Ambassade, met als doel een Autisme Platform voor studenten en medewerkers binnen alle Fontys hogescholen op te richten. Bij Student+ vervult Roy de ambassadeursrol al met verve, vandaar dat hij door de Autisme Ambassade voor deze officiële functie is benaderd. FH ICT stelt hiermee de ruime kennis en ervaring van Roy beschikbaar voor andere hogescholen.
De Autisme Ambassade is een project dat is ontwikkeld door Vanuit Autisme Bekeken (VAB). VAB is een programma vanuit de overheid voor inclusiviteit op alle domeinen en levensgebieden. Insteek is om te kijken welke impact autisme kan hebben op deze levensgebieden en welke ondersteuning geboden moet worden zodat ook mensen met autisme kunnen bijdragen aan de maatschappij. Autisme is als invalshoek gekozen omdat de hulp die mensen met autisme nodig hebben vaak vergelijkbaar is met mensen in andere bijzondere omstandigheden.
De Ambassade geeft medewerkers binnen grote organisaties zoals Shell en Achmea een ambassadeursrol waarbij ze een platform oprichten voor medewerkers met autisme om ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen. Dit platform gaat Roy voor Fontys Hogescholen oprichten. Bij Fontys hebben we niet alleen te maken met medewerkers met bijzondere omstandigheden, maar ook studenten. Ook hier willen we inclusief mee om gaan. Daarom wil Roy graag informatie uitdragen aan iedereen over welke impact autisme heeft en hoe hier mee om te gaan. Het wordt dus een platform met ook een adviserende rol die Fontys als geheel van informatie voorziet die ook nuttig is voor de dagelijkse onderwijspraktijk.
Er heerst een enorm tekort aan hoogopgeleide ICT’ers, die anders kunnen kijken. Alle talent is nodig! Helaas missen nog altijd teveel studenten met autisme aansluiting met een passende baan. In de regio Eindhoven werken meer dan 110 samenwerkingspartners uit het bedrijfsleven samen met Fontys Hogescholen om studenten met autisme te matchen naar een succesvolle baan. Dubbele winst is het resultaat! Er ontstaat ruimte voor verschillen, medewerkers komen tot bloei en Autismetalent wordt benut. Voor een blijvende goede samenwerking is kennis essentieel, hierom organiseren wij een praktische, doelgerichte en leerzame workshop!
Deze workshop werd gehouden op 26 maart 2018. Er was veel belangstelling onder de verschillende Partners in Education om er aan mee te doen. Tijdens de workshop werd theorie gecombineerd met praktijk aan de hand van lezingen en ervaringsverhalen gecombineerd met uitdagende oefeningen. De ervaringen waren zeer positief en hebben geleid tot een beter inzicht over autisme en waarom goede ondersteuning zo belangrijk is.
Maandag 8 mei werden de resultaten gepresenteerd van de pilot Autismetalent benutten. Deze pilot heeft een jaar lang gedraaid op o.a. Fontys Hogeschool ICT. Bijzonder aan de pilot is dat er een aantal partijen intensief hebben samengewerkt: Fontys Hogescholen (ICT, TNW & Engineering), Gemeente Eindhoven en Autismepunt. Daarnaast waren er diverse werkgevers bij de pilot betrokken. En met succes. "Het is een win-together pilot, alle partijen hebben winst geboekt," aldus een enthousiaste Marlou Heskes, coördinator Student+ Fontys Hogeschool ICT.
Het startschot is gegeven
De werkeloosheid onder jongeren met autisme is 72%. De betrokken partijen hebben samen de schouders eronder gezet en ambitieuze doelstellingen geformuleerd: studenten met (kenmerken) van autisme vanuit een integrale aanpak begeleiden vanaf het vinden van een afstudeerstage tot en met het volhouden van het werk na behalen van het diploma en inzicht in faal- en succesfactoren van werkwijze. In de loop van de pilot zijn12 studenten gestart, waarvan 8 studenten inmiddels zijn geslaagd, 3 studenten lopen momenteel nog stage en 1 student is uitgevallen. Maar liefst 62,5 % van de deelnemende studenten heeft een baan (het doel was 50%). Nicole Ficheroux, Autismepunt, licht toe: "Het startschot is gegeven. Nu kan het gaan stromen."
Coaching vergroot zichtbaarheid student
"Studenten hebben uitstelgedrag. Zo halen ze bijvoorbeeld bewust hun stage niet om hun studie te vertragen en het werkend leven uit te stellen. Wat we ook zien is dat studenten verder gaan studeren om maar niet te hoeven werken. Door te coachen ken je de krachten, maar ook de kwetsbaarheid van een student. En dat is van belang: heel student-nabij zijn," aldus Marlou Heskes. Coaching van een student vergroot dus de zichtbaarheid van een student, hij blijft letterlijk in beeld. Daarnaast weet de student waar hij staat, hoe het verder gaat en heeft zicht op wat nodig is om de studie positief af te ronden. Veiligheid is hierbij cruciaal. De student moet leren beseffen dat hij van studie naar een andere context moet omschakelen, waar hij zichzelf opnieuw moet bewijzen. Rogier van Velthoven was een van de studenten die deelnam aan de pilot. Hij had eerst zo zijn twijfels, maar is zeer positief over zijn ervaringen met de pilot. "Het was voor mijn afstudeerfase. Hoe ga ik dit oppakken? Hoe maak ik een presentatie? Een scriptie? Ik kreeg een jobcoach waarmee ik o.a. mijn planning besprak en mijn werkplek bezocht. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd en is de cirkel rond: ik ben werkzaam bij mijn oude opleiding (Fontys Hogeschool ICT) als volwaardige, betaalde kracht."
Inclusieve visie uitdragen door bestuurders Fontys Hogescholen
Volgens Nicole hebben mensen met autisme een andere ontwikkelvorm, zij hebben meer begeleiding nodig. Op het moment dat je begeleiding biedt zijn misschien andere competenties belangrijker. Men moet de regie op maat afstemmen door brede inzet van expertises. Binnen Fontys Hogescholen is het nog te afhankelijk van de Fontys- studierichting of de student aanvullende begeleiding krijgt aangeboden. "Fontys breed zie je dat kennis van autisme nog niet overal aanwezig is, bij ICT en Engineering staan ze er inmiddels al ver voor open," aldus Nicole. Bestuurders van Fontys Hogescholen kunnen een belangrijke inspirator zijn door in de inclusieve visie actie uit te dragen en te laten zien dat dit kan samengaan met heldere studie-doelen. Samen uitdragen dat men flexibel kan zijn in de weg om die doelen te bereiken en te belonen als het lukt om de studenten binnenboord te houden.
Persoonlijke begeleiding op maat afgestemd
Jelle Raaijmakers, software architect bij ISAAC, heeft een student tijdens zijn stage begeleid. "Doordat we vanuit zowel de student als de begeleiding van de jobcoach in een vroeg stadium duidelijk werd waaraan we aandacht moesten besteden, is het opstarten met de student vlekkeloos verlopen." De student kreeg persoonlijke begeleiding tijdens zijn stage, geheel op maat afgestemd. Momenteel is er nog heel weinig awareness bij werkgevers over autisme. De checklists (hoe maak ik mijn bedrijf meer autisme-vriendelijk) worden veel ingezet. Nicole vertelt: "Bij werkgevers met een open houding en oog voor diversiteit gaat het vaak wel goed. Ze moeten er bewust van zijn dat deze studenten extra begeleiding nodig hebben."
Talent is waar het om gaat
Gemeente Eindhoven is zo'n werkgever met een open houding. "Talent is waar het in de Brainport om draait. We hebben al het talent nodig. De pilot laat zien dat je met een kleine inspanning jongeren met autisme meer kansen op werk hebben en zo ook hun talenten kunnen laten zien, "aldus Staf Depla, Gemeente Eindhoven. Een op een begeleiding is hierbij van cruciaal belang. Het geeft net dat extra steuntje in de rug. Daarnaast samenwerking door inzichten en ervaringen met elkaar te delen (zowel tijdens, als na de stage) als de thuissituatie van de student bekijken.
Student niet loslaten na studie
Het is van belang om de student niet los te laten, ook al heeft hij een baan. Hoe nu verder? Wat heb je nodig? Wat betekent solliciteren? "Mensen met autisme zijn bijzondere, talentvolle, maar ook kwetsbare mensen," vertelt Nicole. Wederzijds vertrouwen is hierbij van belang, want als je niet durft te vertrouwen op de talenten en de kracht van een ander, kan je hooguit bereiken dat de ander je volgt in jouw doelen.
Roy Houtkamp, ervaringsdeskundig deelnemer van de coalitie Vanuit autisme bekeken en intussen in dienst bij Fontys, vult hierbij aan dat mensen net zijn als bloemen. Hun talenten komen tot bloei wanneer de omgeving samenkomt om ze te voeden met de juiste ondersteuning en met waardering voor diversiteit in kleur en vorm. "Verbreden van de pilot zou heel waardevol zijn. De basis is gelegd door de vele partijen die erbij betrokken zijn. Nu is het onze kennis overdragen naar andere instellingen," aldus Roy.
Successen delen met elkaar
En hoe nu verder? Wat zijn de toekomstplannen? Twee dingen zijn nu van belang: het borgen van deze werkwijze binnen de regio Eindhoven en ten tweede met deze werkwijze ook andere regio's inspireren. Successen delen dus.
Vanuit autisme bekeken is de kartrekker om de positieve resultaten van de pilot over te hevelen naar andere gebieden in Nederland. Hierbij is steeds van belang om aan te sluiten bij regionale initiatieven en gemotiveerde professionals. "De inzet van ervaringsdeskundigheid bij het vormgeven van oplossingen is hierbij heel cruciaal, zo blijkt ook weer in deze pilot," licht Carien van Hooff, coalitie Vanuit autisme bekeken, toe. Niet alleen de studenten hebben voordeel van de aanpak in deze pilot, ook de werkgevers zijn grote winnaars. "Regio Brainport heeft een enorm tekort aan creatieve mensen die anders kunnen kijken. Mensen met (kenmerken van) autisme zijn originele denkers, denken vaak niet in het standaard stramien," aldus Carien. De innovatiekracht waar de IT sector naar uitziet ligt voor een deel dus bij deze doelgroep. De investering van coaching op maat voorkomt dus uitval en frustratie van studenten, verlies van kostbaar talent en hoge maatschappelijke kosten als gevolg: van dubbel verlies dus naar dubbele winst.
Andere hogescholen zijn geïnteresseerd in deze aanpak en kunnen op dit gebied nog veel van elkaar leren, maar vooral ook met elkaar leren. Daar gaan we mee aan de slag. Fontys Hogeschool ICT kan hierin een goed voorbeeld zijn. "Wat we nu hebben bereikt moet geborgd worden. We gaan met de verschillende partijen in de komende vier weken concretiseren hoe de werkwijze in de pilot kan worden opgenomen in de alledaagse praktijk binnen Fontys, niet alleen in de ICT opleiding, maar ook op andere opleidingen," vertelt Carien. Zoals Fontys bestuurder Nienke Meijer het verwoordde: "we moeten niet in pilots blijven hangen, maar nu ook structurele stappen durven zetten".
De workshop van Roy Houtkamp en Marlou Heskes was volgeboekt met enthousiaste deelnemers. Naast de workshops was er ook keynote speaker Bas Haring. Haring’s betoog over onderzoek in onderwijs,sloot goed aan bij FHICT’s visie: “Doe onderzoek naar een thema dat je persoonlijk raakt, stel een gesloten vraag, maak gebruik van de middelen die je voorhanden hebt en kritiek is een goede houvast.” Maar het allergrappigste van het festival was toch wel de cartoon.....
Het aantal studenten met autisme neemt toe. Doordat de studiedruk de afgelopen jaren groter is geworden, geven studenten met autisme ook vaker aan dat zij behoefte hebben aan extra begeleiding. Met de pilot ‘Autismetalent benutten’ speelt Fontys hierop in, samen met de gemeente Eindhoven en Autismepunt. Binnen de pilot begeleiden vier jobcoaches dertien studenten met autisme vanaf het moment dat ze stage gaan lopen tot en met het vinden en behouden van werk. Lees hier het artikel.
Niet praten over studenten, maar mét studenten over hun mentale welzijn. Dat stond dinsdagmiddag centraal tijdens een bijeenkomst van Studievereniging IERA van de Tilburgse opleiding ICT. Met als eregast Olympisch kampioene en oud-topsportster Ranomi Kromowidjojo.
“Het is een niet vaak voorkomende combinatie, topsport en ICT”, grappen Julian en Niels voordat de bijeenkomst op Campus Stappegoor van start gaat. Beide studenten maken deel uit van studievereniging IERA en zijn de initiatiefnemers van de bijeenkomst. “Maar het maakt vandaag niet minder waardevol. Ranomi kan ons namelijk alles vertellen over wat je kunt bereiken als je inzet en doorzettingsvermogen toont en hoe je om kunt gaan met tegenslagen in je leven. Dat is iets waar iedereen wat van kan leren.”
Beide heren merken namelijk dat de motivatie onder studenten sinds de coronapandemie steeds moeilijker te vinden is. “Zeker wanneer academische resultaten tegenvallen. Het is voor ons ontzettend belangrijk dat onze medestudenten zich goed voelen en lekker in hun vel zitten en we willen ze daarbij helpen. Daarom roepen we vandaag juist die olifant in de kamer op. Al zit er maar één student die hier vandaag iets aan heeft, dan hebben wij al winst geboekt.”
Omgaan met verlies
Wie veel afweet van winst, maar ook zeker van verlies, is Ranomi Kromowidjojo. Ze nam deel aan de Olympische Spelen in Tokyo, Rio, Londen en Beijing, won drie maal goud en heeft nog steeds het wereldrecord op de vijftig meter op haar naam staan. “Maar we gaan het vandaag niet over sport hebben”, aldus de oud-zwemster. “Ik ben hier niet als topsporter, maar als mens. Een mens dat heeft geleerd middels vallen en opstaan, dat meer wedstrijden verloor dan won en dat om moest leren gaan met verlies.”
Kromowidjojo vertrok op haar zeventiende van Groningen naar Eindhoven om de beste zwemster van de wereld te worden. Een, zoals ze zelf zegt, verlegen meisje dat het lastig vond om dingen te vragen en zich uit te spreken, maar dankzij de topsport leerde dat ze dingen juist wél moest doen of moest laten. “Als klein meisje werd ik uitgelachen wanneer ik vertelde over mijn droom, dus verzamelde ik mensen om me heen die in me geloofden. Met prachtige resultaten tot gevolg.”
Eenzaam en sterk zijn
Die kwamen natuurlijk niet aanwaaien. Kromowidjojo bracht iedere zes dagen minsten 25 uur door in het zwembad, met meerdere trainingen per dag. “Ik was vaak alleen en misschien ook wel eenzaam. Ik had graag iemand gehad om leuke dingen mee te doen, of iemand die naast me zat en er gewoon voor me was zonder ook maar iets te vragen.”
Ze liep vaak tegen dingen aan die ze – vooral van zichzelf – zelf op moest lossen. “Ik wilde niet klagen, want daar hou ik niet van. Maar ik wilde ook niet zwak overkomen, want als topsporter ben je sterk.”
Toch vielen in de zomer dat Kromowidjojo 24 jaar werd een paar belangrijke mensen weg in haar leven. Haar coach vertrok en haar vriend zette een punt achter hun relatie: een greep uit de factoren die ervoor zorgden dat de houvast en de zin in het leven van de Groningse wegviel. “Toen dacht ik shit, dit kan ik zelf niet meer oplossen.”
Lichtpuntjes
De vragen borrelden al snel op: “Wie ben ik? Wat ben ik? Hoe ga ik hier uit komen? Ik kon deze vragen niet zelf beantwoorden, maar ik wilde ook niet bellen met mijn beste vrienden, ouders of een psycholoog. Terwijl je daar echt alles mee kunt bespreken.”
Enige tijd later vond Kromowidjojo een heuse ‘mentor’. “Hij leerde me de lichtpuntjes in mijn leven te zien, door het juist niet over Ranomi de zwemster te hebben, maar over Ranomi de persoon. De persoon die ik werkelijk ben.”
Iedere keer nadat ze met haar mentor contact had ging de zwemster met een lichtpuntje naar huis. “Hoe kut die andere 23,5 uur per dag ook waren, dat ene half uurtje gaf me weer opnieuw positieve energie. Uit die dip komen ging echt niet van de ene op de andere dag, maar na drie maanden voelde ik me wel weer oké."
Jezelf accepteren
Sinds die periode realiseert Kromowidjojo zich dat het geen zwakte is om toe te geven dat het niet goed gaat. "Het zorgt er juist voor dat je aan jezelf durft te werken. Vergeet niet: je moet de rest van je leven nog met jezelf doen. Dan is het fijn als je jezelf accepteert.”
Volgens de oud-topzwemster moeten de studenten daar nog één belangrijke les in meenemen. “We hebben ook echt elkaar nodig. Al is er maar één iemand op de wereld die jou kan helpen op fysiek gebied, met je studie of met je baan, zorg dat je daar contact mee maakt. Mijn mentor was mijn ene iemand, en dankzij hem zit ik nu weer lekker in mijn vel.”